گیر کردن چای کیسه ای در فاضلاب موجب ترکیدن لوله های آپارتمانی شد

برای قرن ها، مردم در سراسر جهان به ویژگی های آرامش بخش و نیروبخش چای شهادت داده اند. اثرات آرام بخش سنتی گیاه Camellia sinensis این نوشیدنی را که از برگ های آن تولید می شود، به نقشی فراتر از رفع تشنگی رسانده است.

این نوشیدنی به عنوان کمکی برای مدیتیشن، کمک به تسکین اعصاب یا صرفاً برای رفع عطش مصرف می شود. اما اگرچه مزایای سلامت روانی C. sinensis در میان مصرف کنندگان چای رایج است، دانشمندان تنها در حال حاضر شروع به بررسی چگونگی تأثیر چای بر روی خلق و خو و شناخت کرده اند.

به عنوان مثال، محققان دریافته اند که نوشیدن چای کیسه ای سطح هورمون استرس کورتیزول را کاهش می دهد. و شواهدی مبنی بر فواید طولانی مدت برای سلامتی نیز در حال ظهور است: به نظر می رسد نوشیدن حداقل 100 میلی لیتر چای سبز در روز خطر ابتلا به افسردگی و زوال عقل را کاهش می دهد.

دانشمندان همچنین در حال تلاش برای شناسایی ترکیبات فعال اصلی هستند که به چای مزایای سلامت روانی می بخشد و اینکه آیا آنها به تنهایی یا در ترکیب با سایر ترکیبات موجود در نوشیدنی کار می کنند.

چای

آنتی اکسیدان هایی مانند اپی گالوکاتچین گالات  تا 42 درصد از وزن خشک چای سبز دم شده را تشکیل می دهند و اسید آمینه L-theanine حدود 3٪ را تشکیل می دهد.

تصور می شود که EGCG باعث می شود افراد احساس آرامش بیشتری داشته باشند و حافظه و توجه را در صورت مصرف به تنهایی بهبود بخشد. L-theanine زمانی که در ترکیب با کافئین مصرف می شود اثر مشابهی دارد. تا 5 درصد از وزن خشک چای سبز کافئین است که برای بهبود خلق و خو، هوشیاری و شناخت شناخته شده است.

اندرو شولی، روانشناس در دانشگاه فناوری سوینبرن در ملبورن استرالیا می گوید: تأثیر چای بر رفتار کمی متناقض است. او در حالی که یک فنجان چای ارل گری می نوشید، می گوید: «چای آرام بخش است، اما در عین حال هشدار دهنده است.